Değerli Basın Mensupları, Vatan Gazetesi’nde dün (08.06.2009) yayımlanan “Reçetesiz İlaç Reklamının Yasak Olduğu Tek Gelişmiş Ülke Türkiye” başlıklı haberde sözlerine yer verilen, Bayer Consumer Care’in CEO’su Gary Balkema’nın, ilaçta reklam yasağının kalkmasının “sağlık sektöründe hareketlilik yaratacağı” yönündeki sözlerini; ilacın reklamının yapılması tartışmalarının güncel hale getirilmek ve kamuoyu baskısı yaratılmak istendiği şu günlerde, son derece anlamlı ve bir o kadar da talihsiz bir açıklama olarak görüyoruz. Haberde, reçetesiz ilaçta reklam yasağının kalkmasının pek çok ülkede ilaç harcamalarında düşüş yarattığı belirtiliyor. Bunun nedeni, kamunun bu ilaçları geri ödeme listesinden çıkartmasıdır. Böylece, hasta ilacın bedelini kendi cebinden ödemekte ve bu da otomatik olarak kamunun ilaç harcamasını düşürmektedir. Türkiye’de ilaçta reklam serbest bırakılırsa, kamu vatandaşının ilaç bedelini ödemediği için tasarruf yapacak, vatandaş da kendisi için belki de hayati olan ilacın parasını cebinden ödemek ya da ilacı alamamak durumuyla karşılaşacaktır. Bizler ilaçta tasarrufu savunmakla birlikte, bu tasarrufun hastanın ilaca ulaşmasını engelleme sonucunu doğuracak biçimde yapılmasını onaylamıyoruz. Nitekim, TÜİK’in 2005 yılı verilerine göre, Türkiye’de bir yılda vitaminsizlik nedeniyle 62 kişi, grip nedeniyle de 4 kişi hayatını kaybetmiştir. Görüldüğü gibi reçetesiz verilen ve geri ödeme listesinden de çıkarılan bazı ilaçlar, hastanın ilaca ulaşamaması durumunda ciddi sorunlara neden olabilmektedir.
TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ
| |