Değerli Basın Mensupları;
Abdi İbrahim ilaç firmasının piyasaya çıkardığı “Bruno” isimli burun spreyi reklam filmi, hemen hemen tüm televizyon kanallarında gösterilmektedir. Öncelikle şunun ayrımını yapmakta fayda var; bu ürün tıbbi bir ürün yani bir ilaç mıdır yoksa değil midir? Bu ürün, serum fizyolojik adını verdiğimiz, saf su ile sodyum klorürün (sofra tuzu) uygun miktarlardaki karışımından oluşan bir çözeltidir. Daha basit bir söylemle 1 litreye 9 gr tuzun konulmasıyla elde edilen bir karışımdır. Peki doğrudan ilaç özelliği olmayan bu ürün, nasıl olurda bir antibiyotikten 2 kat daha pahalıya satılır? Üstelik piyasada satış fiyatı 19,95 olan bu ürün; piyasada satışı olan ve birbiriyle aynı etkiye sahip toplam 28 ürünün birçoğundan yine daha fazla paraya satılmaktadır.
BEBEKLERE “SARHOŞ JARGONU” KULLANDIRILMIŞ
İlaç özelliği olmadığı için CE Belgesi ile piyasada rahatça satışı yapılan bu ürünün, maalesef ki kolaylıkla reklamı da yapılabilmektedir. Reklam filminde ise, her çocuğun karşılaşacağı muhtemel olan bazı sağlık sorunlarının, bu ürün ile giderilebileceği yönünde doğru olmayan bir algı yaratılmakta ve ilaç özelliği olmayan bir ürün üzerinden bir nevi sağlık beyanında bulunulmaktadır. Reklam filminde bebeklerin oynatılmasıyla ise, reklamı izleyen çocuklar açısından özendiriciliği olan bir durum yaratıldığı düşüncesindeyiz. Reklam filminde biz sağlıkçıları rahatsız eden diğer bir bölüm ise, bebeklerden birine “O burun tıkanacak arkadaş!” cümlesiyle adeta sarhoş jargonu kullandırılmış gibi olmasıdır. Ayrıca bu ürün, sanki sadece ‘çocuklar için özel olarak üretilmiş’ gibi lanse edilse de, söz konusu serum fizyolojik her yaştaki insan tarafından rahatlıkla kullanılabilmektedir.
REKLAM KONUSUNDA DAHA HASSAS DAVRANILMALI
Değerli Basın Mensupları;
Antalya Eczacı Odası olarak, her zaman ilaçta reklama karşı olduğumuzu dile getirdik. İlaç kullanımı ve seçimi konusunun, bu alanda en az bilgiye sahip kişi olan hastanın tercihine bırakılmasının tehlikelerine dikkat çektik. İlaç ya da sağlık beyanında bulunulan herhangi bir üründe, toplumun genel özellikleri ve toplum üzerindeki potansiyel etkileri değerlendirilmeden yapılan reklamın bilinçsiz ilaç tüketimini pompalama ve buna bağlı sağlık sorunlarına yol açma riski çok yüksektir. Bu üründen yola çıkarak söyleyecek olursak; reklam reçetesiz olarak satılan ve ilaç formunda gösterilmediği için kolayca reklamı yapılabilen bu tür ürünler için bile büyük sakıncalar taşıyabilmektedir.
Bugüne kadar ilaç ve benzeri ürünlerin reklamının yapılmasını sağlayacak her türlü düzenlemeye karşı tüm gücümüzle mücadele ettik, bundan sonra da bu mücadeleyi sürdüreceğiz. Böylesine hassas bir konuda, konunun otoriteleri olan Sağlık Bakanlığı ve Radyo Televizyon Üst Kurulu’nu sağlık beyanı içeren bu tür ürünlerin reklamı ve bu tür reklamlarda çocuk kullanılmaması konusunda daha hassas davranmaya davet ediyoruz.
Basına ve kamuoyuna saygıyla duyurulur.